K3b

Imatge:K3blogo.png

El K3b és un programa que incorpora múltiples opcions per l'enregistrament de CD's i DVD's. Les seves possibilitats el fan un programa molt especial ja que ara per ara no hi ha cap altre a GNU/Linux amb les mateixes característiques

El programa permet, entre altres coses, la creació de CD de dades, CD d'àudio, creació de VídeoCD, còpia exacta de CD, enregistrament de DVD's de dades i creació de VídeoDVD, fins i tot ens permet crear CD mixtes (mixed mode) com pot ésser àudio més arxius o dades i ripejat de DVD.

Suporta totes les varietats de CD i DVD com CD-R/W, DVD+R(W), DVD-R(W) i les seves contraparts de doble capa.

Interfície d'usuari centrada al medi

A diferència d'altres aplicacions de CD i DVD la interfície d'usuari de K3b no tracta amb els dispositius sinó amb el medi. A K3b s'escull el medi a copiar o a llegir i no el dispositiu. També ofereix diverses funcions útils com l'opció d'adaptació automàtica de la mida del projecte segons la capacitat del medi inserit.A més inclou un avançat sistema d'informació sobre l'estat dels medis. Des de l'arbre de carpetes mostra informació dels que estiguin disponibles amb un resum d'aquells que estiguin inserits. Movent el punter per sobre de les icones ens mostrarà dita informació. A més, si es necessita més informació, amb el menú de context es pot obtindre amb facilitat.

Creació de CD's i DVD's personalitzats

La potència quant a la gravació de dades és sorprenent ja que permet crear noves carpetes, ficar-ne arxius dins la col·lecció, canviar-ne el nom, crear estructures arbitràries i qualsevol altra cosa que se'ns passi pel cap. La base de tot això és que k3b crea un sistema de fitxers virtual que només és actiu quan es crea i grava el CD o DVD.

Una de les opcions més interessants del programa ens la trobem en la creació de CD's d'àudio, ja que ens permet la conversió entre formats wav, mp3, Ogg Vorbis, wma a més de tots els dels plugins que ja tinguem instal·lats al sistema. Permet retallar i combinar cançons, afegir pauses, i tot un seguit de característiques per personalitzar el CD. A més, K3b té suport per a metadades com són el títol de la cançó, l'artista i la resta d'informació.

Eines per als CD's i DVD's

Existeix una bona quantitat d'eines per a totes les necessitats que hi han quant al treball amb CD/DVD, com poden ser:

• Còpia de CD i DVD: es poden copiar cd's i dvd's de dades, dades-àudio CD's, vídeo dvd's així com treballar amb discos multisessió.
  • Esborrar/formatar cd's i dvd's regravables, tot i que realment el K3b s'ocupa automàticament de formatar o esborrar el disc quan siga necessari a l'hora de crear un nou projecte.
  • Cremar imatges de cd i dvd des de fitxers iso, bin/cue, etc. de forma que k3b s'ocupa de totes les conversions que siguen necessàries.

Extraure cançons des dels CD's

El programa permet extraure les cançons des dels CD's de música i convertir-les a altres formats. El ripejat és senzill ja que K3b detecta automàticament el tipus de disc i la seva estructura, i només clicant sobre el CD es tindrà l'opció de l'extracció. El K3b permet escoltar la música mentre s'extreuen les cançons.

Integració amb altres aplicacions de KDE

Algunes aplicacions de KDE inclouen la possibilitat de gravar CD's directament amb K3b. Per altra part, Konqueror també està completament integrat amb K3b per tal d'oferir eines de creació de projectes des del mateix menú del navegador.

Iniciant la gravació

Per començar a gravar primer escollirem l'opció a realitzar, en el nostre cas farem un CD de música, encara que per gravar un altre tipus de CD o DVD procedirem gairebé de la mateixa manera.

Descripció dels espais de la interfície inicial amb que se'ns mostra el K3b

Així doncs seleccionem a la finestra d'Inici ràpid, ubicada a la part de sota, Nou projecte per a CD d'àudio. També podem seleccionar aquesta opció des del menú Fitxer-Nou projecte. Un cop fet això se'ns obrirà una finestra, ubicada a la part de sota de la pantalla del programa, a on desenvoluparem el nostre projecte.

Com que el programa ens permet desenvolupar alhora diversos projectes, veureu que en iniciar-ne de nous aquestos es van afegint en pestanyes, cadascuna d'aquestes pestanyes incorpora la seva finestra que emergeix en fer clic a sobre d'ella.

A continuació a la finestra dels directoris, a la part esquerra de la pantalla, cerquem i seleccionem les carpetes des d'on extraurem els fitxers que volem gravar.

A la finestra dels continguts, la de la dreta, apareixeran els elements que conté la carpeta que hem seleccionat a la finestra dels directoris. Per afegir els fitxers al projecte només haurem de fer clic a sobre de les pistes que volem gravar.

Ara només ens queda donar-li l'ordre al programa de gravar el CD, ho podem fer des del menú Projecte-Grava o fent clic a sobre del projecte amb el botó dret del ratolí i seleccionar l'opció Grava o simplement polsant la icona de l'eina adient ubicada a la mateixa finestra del projecte.

Iniciant la gravació des del menú Projecte
Iniciant la gravació polsant el botó dret del ratolí

Iniciant la gravació des de la icona de la finestra del projecte

Aquest fet ens obrirà una finestra amb diverses opcions,per tal de començar la gravació hem de polsar el botó Grava i esperar a que el lector de CD's hagi acabat d'escriure-hi tota la informació